Σελίδες

Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2011

Τάξη στον κλάδο της κτηνοτροφίας, όσον αφορά την αδειοδότηση των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων


ImageΤάξη στον κλάδο της κτηνοτροφίας, όσον αφορά την αδειοδότηση των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και την απλούστευση της νομοθεσίας, επιχειρεί να θέσει το νομοσχέδιο για την κτηνοτροφία και τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, που εγκρίθηκε με ομόφωνη απόφαση σε πρώτη ανάγνωση από το Υπουργικό Συμβούλιο την Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου.
Με το παρόν νομοσχέδιο επιχειρείται η δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για την ενίσχυση της ελληνικής κτηνοτροφίας, προκειμένου αυτή να αναπτυχθεί και να συμβάλει στην ενίσχυση, καταρχήν της πρωτογενούς παραγωγής της χώρας με τη θέσπιση κινήτρων για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, αφετέρου δε, της συνδεόμενης με αυτήν μεταποίησης των προϊόντων της ζωικής παραγωγής.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις ανεπτυγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης η κτηνοτροφία αποτελεί το 60 έως 80% της αξίας της αγροτικής δραστηριότητας, ενώ στη χώρα μας η σχέση είναι 70- 30% κατά της κτηνοτροφίας και υπέρ της φυτικής παραγωγής.
Οι εισαγωγές των αγροτικών προϊόντων στο σύνολό τους σήμερα ανέρχονται στα 6.3074 εκατ. ευρώ, ενώ το έλλειμμα διαμορφώνεται στα 1.898 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι το έλλειμμα στον κτηνοτροφικό τομέα διαμορφώνεται στα 1.563 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, πάνω από το 80% των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων δεν έχουν άδεια λειτουργίας.
Για τον λόγο αυτό, στόχος του νομοθετήματος είναι η απλοποίηση των διαδικασιών και η μείωση των απαιτούμενων διοικητικών ενεργειών με την εξάλειψη των διοικητικών φραγμών και της γραφειοκρατικής επιβάρυνσης και τελικά του χρόνου που απαιτείται για την ίδρυση και λειτουργία των κτηνοτροφικών μονάδων με τη θεσμοθέτηση απλών, γρήγορων, φτηνών και διαφανών διαδικασιών.
Ταυτόχρονα προωθείται η ενοποίηση, επικαιροποίηση και απλούστευση της ισχύουσας πολυνομίας και του δαιδαλώδους νομικού πλαισίου που ισχύει για τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις που παρεμποδίζει την επιχειρηματικότητα, την ανταγωνιστικότητα και τον υγιή ανταγωνισμό, έτσι ώστε να εξαλειφθεί η συστηματική αβεβαιότητα της επένδυσης με τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος φιλικού για την επιχειρηματικότητα και υγιούς για τον ανταγωνισμό.
Σε κάθε περίπτωση σκοπός είναι η προστασία του αγροτικού εισοδήματος, της ζωικής παραγωγής, αλλά και του αντίστοιχου κεφαλαίου των αγροτικών εκμεταλλεύσεων της χώρας, προκειμένου οι μονάδες ζωικής παραγωγής να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους στο ευρωπαϊκό και παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον.
Μέσα από αυτό το νομοσχέδιο τακτοποιείται η υπάρχουσα κατάσταση των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων με μια διαδικασία με μηδενικό κόστος για τους κτηνοτρόφους.

Πρώτα αδειοδοτώ, μετά ελέγχω και χορηγώ την άδεια λειτουργίας
ImageΦθηνότερη, πιο απλή και πιο γρήγορη η νομιμοποίηση των πρόχειρων στάβλων με το προωθούμενο νομοσχέδιο
Άρθρο 1
Έννοιες και ορισμοί
1 Για την εφαρμογή αυτού του νόμου, ισχύουν οι εξής ορισμοί:
Ο Kτηνοτροφική εγκατάσταση ή εκμετάλλευση: είναι το σύνολο των συνήθως περιφραγμένων εγκαταστάσεων, κτηρίων, γηπέδων, και αποθηκών, περιλαμβανομένων των συστημάτων αποχέτευσης, επεξεργασίας αποβλήτων και βιολογικού καθαρισμού, εγκαταστάσεων μεταφοράς και παροχής ύδατος, που εξυπηρετούν το σκοπό και τη λειτουργία της κτηνοτροφικής μονάδας. Στην έννοια της κτηνοτροφικής εγκατάστασης ή εκμετάλλευσης συμπεριλαμβάνεται και η πτηνοτροφική εγκατάσταση.
Ο Αρμόδια Αδειοδοτούσα Αρχή (ΑΑΑ) για τη χορήγηση της άδειας εγκατάστασης κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, την ανάκληση της και την επιβολή των διοικητικών κυρώσεων, είναι το Γραφείο Γεωργικής Ανάπτυξης (ΓΓΑ) του κατά τόπου αρμόδιου Δήμου. Σε περίπτωση όπου η κτηνοτροφική εγκατάσταση ή εκμετάλλευση εκτείνεται εντός των ορίων δύο ή περισσοτέρων δήμων, αρμόδιο είναι το ΓΓΑ του Δήμου όπου βρίσκεται ο κύριος λειτουργικός χώρος της κτηνοτροφικής εγκατάστασης.
Ο Ισοδύναμο ζώο: είναι η μονάδα υπολογισμού της δυναμικότητας της κτηνοτροφικής εγκατάστασης σε ζωικό κεφάλαιο, που επιτυγχάνει τους ίδιους στόχους για διαφορετική κατηγορία ζώων και χρησιμοποιείται για την κατάταξη των σταυλισμών σε κατηγορίες και τον καθορισμό των αποστάσεων.
Ο Ανάλογα με το είδος της κατασκευής και τη μορφή της εκμετάλλευσης (εντατικής ή εκτατικής), οι σταυλικές εγκαταστάσεις κατατάσσονται στις εξής κατηγορίες:
Κατηγορία πρώτη: Πρόχειρα καταλύματα ζώων ή κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις οι οποίες εξυπηρετούν εκτατικής μορφής κτηνοτροφία και μετακινούμενους κτηνοτρόφους.
Ως πρόχειρα καταλύματα ζώων ή εγκαταστάσεις ορίζονται οι κατασκευές από πέτρες, τσιμεντόλιθους, ξύλα, κλαδιά, λαμαρίνες, στις οποίες δε χρησιμοποιείται καθόλου μπετόν ή άλλης παρόμοιας μορφής κατασκευές.
Οι εγκαταστάσεις αυτές δύνανται να βρίσκονται σε δημόσιο ή ιδιωτικό χώρο, χωρίς να απαιτείται η ύπαρξη άδειας.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την εγκατάσταση καταλυμάτων ζώων είναι η τήρηση των προβλεπόμενων, κατά περίπτωση, αποστάσεων από οικισμούς και πηγές ύδατος ώστε να μην τίθεται σε κίνδυνο η δημόσια υγεία.
Κατηγορία δεύτερη: Σταυλικές εγκαταστάσεις οι οποίες κατασκευάζονται με εγκεκριμένα πρότυπα κατασκευών (έως 300τμ.) ή εγκεκριμένους τύπους κτηνοτροφικών στεγάστρων με σκελετό θερμοκηπίου (σύμφωνα με τις ΚΥΑ 281273/27-08-2004 και 5888/03-02-2004).
Για τις εγκαταστάσεις αυτές απαιτείται άδεια εγκατάστασης από τον οικείο δήμο. Μοναδική προϋπόθεση είναι οι αποστάσεις από οικισμούς και πηγές ύδατος καθώς και η Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων, όταν αυτή απαιτείται σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.
Στην περίπτωση πρότυπων κατασκευών μεγέθους ως 300 τ.μ., όπως αυτές ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία, δεν απαιτείται έκδοση μελέτης κατασκευής από μηχανικό, παρά μόνο η επίβλεψη.
Αντίθετα, στην περίπτωση των κατασκευών θερμοκηπιακού τύπου απαιτείται η έγκριση του τύπου κατασκευής από το Κέντρο Ελέγχου Γεωργικών Κατασκευών ή τον αρμοδίως ορισθέντα από το ΥΠΑΑΤ φορέα, ενώ δεν υπάρχουν περιορισμοί αναφορικά με το μέγεθος και το είδος κατασκευής.
Κατηγορία τρίτη: Σύγχρονες σταυλικές εγκαταστάσεις εκτροφών εντατικής μορφής.
Οι εγκαταστάσεις αυτές ουσιαστικά αποτελούν μονάδες βιομηχανοποιημένης κτηνοτροφίας και γι' αυτό απαιτούνται οικοδομική άδεια, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, προκειμένου να εκδοθεί άδεια εγκατάστασης.
Ο Φορέας της κτηνοτροφικής εγκατάστασης ή εκμετάλλευσης: το φυσικό ή νομικό πρόσωπο στο όνομα του οποίου έχουν εκδοθεί οι άδειες, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο και το οποίο είναι υπόχρεο και υπεύθυνο για την τήρηση των διατάξεων του παρόντος.
Ο Άδεια εγκατάστασης: είναι η άδεια για το σύνολο των υποδομών και για τη λειτουργία της κτηνοτροφικής μονάδας.
Ο Επέκταση και εκσυγχρονισμός της δραστηριότητας: είναι κάθε επαύξηση, αλλαγή ή συμπλήρωση, μετά την αρχική εγκατάσταση και λειτουργία της δραστηριότητας, του αριθμού των ισοδυνάμων ζώων ή η προσθήκη κτιριακών ή λοιπών εγκαταστάσεων ή η μεταβολή του μηχανολογικού εξοπλισμού ή η αλλαγή ή η συμπλήρωση της δραστηριότητας, που πραγματοποιείται μέσα στο γήπεδο όπου λειτουργεί η εγκατάσταση ή σε όμορό του.

Άρθρο 2
Τακτοποίηση αδειοδότησης κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων
Οι κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις όλων των κατηγοριών, οι οποίες λειτουργούν σήμερα χωρίς άδεια εγκατάστασης, υποχρεούνται εντός τριών ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος να λάβουν άδεια εγκατάστασης.
Κατά τη διάρκεια των παραπάνω προθεσμιών αναστέλλεται η ισχύς των διοικητικών πράξεων επιβολής προστίμων, κατεδάφισης και κήρυξης εκτάσεων ως αναδασωτέων που τυχόν έχουν εκδοθεί και ανακαλούνται οριστικά, εφόσον εκδοθούν οι απαιτούμενες, κατά περίπτωση, διοικητικές πράξεις και εγκρίσεις.

Άρθρο 3
Επιτροπή Σταυλισμού
1 Σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα συγκροτείται τριμελής επιτροπή σταυλισμού που αποτελείται από ένα γεωπόνο ή κτηνίατρο, έναν ιατρό - υγιεινολόγο ή επόπτη δημόσιας υγείας και έναν υπάλληλο των Υπηρεσιών του τομέα Έργων - Χωροταξίας - Περιβάλλοντος της ΠΕ. Όλα τα μέλη της επιτροπής ορίζονται με τους αναπληρωτές τους που υπάγονται στην ίδια υπηρεσία με το αντίστοιχο τακτικό μέλος. Καθήκοντα γραμματέα ασκεί διοικητικός υπάλληλος της Περιφερειακής Ενότητας.
2 Η επιτροπή σταυλισμού είναι αρμόδια για τον έλεγχο, τη διενέργεια αυτοψίας και την παροχή γνώμης για κάθε θέμα εγκατάστασης κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης, καθώς επίσης και για την παροχή γνώμης για την απαγόρευση άσκησης επαγγέλματος ή επιτηδεύματος στις περιπτώσεις που κινδυνεύει η δημόσια υγεία, σύμφωνα με τις διατάξεις του Α.Ν. 2540/1940 «περί υγειονομικών διατάξεων» και τις υγειονομικές διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά, καθώς και κάθε άλλο θέμα συναφές με τα ανωτέρω. Η επιτροπή σταυλισμού, για κάθε γνώμη της συντάσσει πρακτικό.
3 Οι πρωτοβάθμιες επιτροπές σταυλισμού που συγκροτήθηκαν με βάση τη διάταξη του άρθρου 13 του ν. 3955/2011 (ΦΕΚ Α, 89) διατηρούνται και μετονομάζονται σε επιτροπές σταυλισμού. Η δευτεροβάθμια επιτροπή σταυλισμού καταργείται.

Άρθρο 11
Είδη των Κτηριακών κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων
1 Οι κτηριακές εγκαταστάσεις κτηνοτροφικών μονάδων μπορεί να είναι:
α) συμβατικές κατασκευές για τις οποίες απαιτείται η έκδοση οικοδομικής ή άδειας εργασιών μικρής κλίμακας, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις
β) μονάδες θερμοκηπιακού τύπου με έγκριση του κέντρου Ελέγχου Κτηνοτροφικών κατασκευών για τις οποίες δεν απαιτείται οικοδομική άδεια
γ) μεταλλικές ή μεικτές κατασκευές με βάση προεγκεκριμένες μελέτες του ΥπΑΑΤ για 10 ή και περισσότερους τύπους κατασκευών και για τις οποίες υπάρχει πλήρης απαλλαγή από αρχιτεκτονική και στατική μελέτη.

Άρθρο 16
Μητρώο κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και εκμεταλλεύσεων - Ενίσχυση Διαφάνειας
1 Στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης δημιουργείται και τηρείται εφεξής αυτοτελές ηλεκτρονικό υπο-μητρώο όλων των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων στα πλαίσια του ήδη λειτουργούντος Κτηνιατρικού Μητρώου στο ΥΠΑΑΤ και τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Το Μητρώο τελεί υπό την εποπτεία της Γενικής Διεύθυνσης Ζωικής Παραγωγής. Για κάθε χορηγούμενη άδεια εγκατάστασης που χορηγεί η ΑΑΑ, ενημερώνεται το Μητρώο.
2 Η Αρμόδια Αδειοδοτούσα Αρχή οφείλει να αναρτά στον οικείο διαδικτυακό της τόπο τις Υπεύθυνες Δηλώσεις των παραγράφων 3 και 4 του άρθρου 5 και της παραγράφου 2 του άρθρου 6 του παρόντος, τις άδειες εγκατάστασης, που εκδίδονται στο πλαίσιο του παρόντος νόμου από την Αρμόδια Αδειοδοτούσα Αρχή, καθώς και όλες τις αποφάσεις, εγκρίσεις και τα αποτελέσματα ελέγχων που παρεμβάλλονται στο πλαίσιο της διαδικασίας αδειοδότησης των δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στις διατάξεις του παρόντος νόμου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του Ν. 3861/2010 (ΦΕΚ 112 Α).

Οι έξι βασικές αλλαγές
Οι βασικές αλλαγές που γίνονται με αυτό το νομοσχέδιο είναι οι εξής:
Ο Η δημιουργία υπηρεσίας μιας στάσης «one stop shop» - η Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα θα είναι το μόνο σημείο επαφής του κτηνοτρόφου με δημόσια υπηρεσία.
Ο Η σύσταση μιας ιδιαίτερα ευέλικτης τριμελούς επιτροπής σταυλισμού που θα λειτουργεί σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα, θα έχει όλες τις γνωμοδοτικές αρμοδιότητες και θα εισηγείται στη Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας - Κτηνιατρικής.
Ο Η αλλαγή μοντέλου αδειοδότησης για τις μικρές μονάδες (μικρούς σταυλισμούς) από το σχήμα «πρώτα ελέγχω και μετά αδειοδοτώ», στο σχήμα αδειοδοτώ την ίδρυση (έχοντας θέσει τις απαιτήσεις και τις προϋποθέσεις) και μετά ελέγχω και χορηγώ την άδεια για τη λειτουργία της.
Ο Η μείωση του κόστους για την έκδοση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας με την απλοποίηση των περιβαλλοντικών, χωροταξικών και πολεοδομικών εγκρίσεων και κυρίως με τη χρήση τυποποιημένων προτύπων και τη διαμόρφωση εξειδικευμένων προδιαγραφών για τις απαιτούμενες ΜΠΕ για τις μεγάλες κτηνοτροφικές μονάδες.
Ο Η δημιουργία αυτοτελούς ηλεκτρονικού υπο-μητρώου κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και μονάδων στα πλαίσια του ήδη λειτουργούντος Κτηνιατρικού Μητρώου στο ΥπΑΑΤ και στον ΟΠΕΚΕΠΕ και η ενίσχυση της διαφάνειας στη δράση της Διοίκησης με την υποχρεωτική ανάρτηση όλων των αδειών και εγκρίσεων στο διαδίκτυο.
Ο Η εξαίρεση από την κατεδάφιση και η απαλλαγή από τα πρόστιμα για τους κτηνοτρόφους που θα σπεύσουν να τακτοποιήσουν/νομιμοποιήσουν τις υπάρχουσες κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις τους, με μηδενικό κόστος γι' αυτούς.

Η αιτιολογική έκθεση επί του σχεδίου νόμου
1 Ο αγροτικός τομέας με τη στροφή που επιχειρείται στην παραγωγή και στη μεταποίηση αποτελεί σήμερα αιχμή της παραγωγικής ανασύνταξης του τόπου. Στην προσπάθεια αυτή, η επένδυση στην κτηνοτροφία και μέσω αυτής στην ταυτότητα, την ποιότητα και την αειφορία, είναι εθνικό ζήτημα. Η κτηνοτροφία πρέπει να συμβάλλει αποτελεσματικά στην επανεκκίνηση της οικονομίας.
2 Η πραγματική κατάσταση έχει ως εξής: Υπάρχουν κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις (περίπου το 85%) χωρίς άδεια ίδρυσης και λειτουργίας που χρόνια τώρα λειτουργούν μέσα ή πολύ κοντά σε οικισμούς, υπάρχουν κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, χωρίς άδεια, μέσα σε δάση ή δασικές εκτάσεις, υπάρχουν αυθαίρετες κτηριακές κατασκευές, χωρίς άδεια οικοδομής σε κοινόχρηστες ή δημόσιες εκτάσεις και σταυλικές εγκαταστάσεις που αδυνατούν να τηρήσουν τους προβλεπόμενους υγειονομικούς όρους και τις συνθήκες υγιεινής και καλής διαβίωσης των ζώων. Η ελληνική κτηνοτροφία είναι ελλειμματική σε κρέας και γάλα, με αποτέλεσμα να εισάγονται τεράστιες ποσότητες. Το έλλειμμα του εμπορικού γεωργικού ισοζυγίου κάθε χρόνο προσεγγίζει τα 2 δις ευρώ και η μερίδα του λέοντος με πoσοστό 80% προέρχεται από το ισοζύγιο των κτηνοτροφικών προϊόντων
3 Η νομική κατάσταση έχει ως εξής: Ένα γραφειοκρατικό δυσκίνητο και αναποτελεσματικό σύστημα οργάνωσης της όλης αδειοδοτικής διαδικασίας για την ίδρυση και λειτουργία μιας κτηνοτροφικής εγκατάστασης, με εμπλοκή πολλών συναρμόδιων υπηρεσιών και μιας δυσκίνητης πολυπρόσωπης επιτροπής σταυλισμού, δημιουργούν αβεβαιότητα και μεγάλη επιβάρυνση σε χρόνο και σε χρήμα για όποιον θελήσει να επενδύσει στην κτηνοτροφία.
4 Η κατάσταση αυτή πρέπει να αλλάξει. Σήμερα για μια σειρά δημογραφικούς και κοινωνικούς λόγους θα δημιουργηθεί ραγδαία ζήτηση για κατανάλωση κρέατος και γάλακτος που προβλέπεται να διπλασιαστεί στα επόμενα 30 χρόνια. Ταυτόχρονα στο σύγχρονο κόσμο με διαμορφούμενες τάσεις για την αυξανόμενη ζήτηση ασφαλών, ποιοτικών και επώνυμων τροφίμων, τα ελληνικά ζωικά προϊόντα μπορούν να αποκτήσουν ένα διαρκές ισχυρό διαβατήριο για τις αγορές όλου του κόσμου.
Το υπό κατάθεση νομοσχέδιο μπορεί να συμβάλλει προς την κατεύθυνση αυτή.

Στο δρόμο της πιστοποίησης
Τα απαραίτητα δικαιολογητικά ανά κατηγορία
Άρθρο 7
Διαδικασία χορήγησης άδειας εγκατάστασης κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων
Image1.Σκοπός της άδειας εγκατάστασης των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων είναι η λεπτομερής εξέταση των συνθηκών εγκατάστασης και λειτουργίας της δραστηριότητας των οικείων μονάδων και η τήρηση των αντίστοιχων όρων και προϋποθέσεων για την προστασία των εργαζομένων, των περιοίκων και του περιβάλλοντος από κάθε κίνδυνο βλάβης της υγείας ή ενόχλησης ή ρύπανσης του περιβάλλοντος, που μπορεί να προκληθεί από την εγκατάσταση ή από τη διάθεση στην αγορά των προϊόντων που παράγονται από αυτή.
2. Η άδεια εγκατάστασης κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων είναι προεκτυπωμένη και περιλαμβάνει κατάλογο των απαιτουμένων δικαιολογητικών που ελέγχονται τυπικά κατά την κατάθεσή τους (check-list). Η άδεια αυτή εκδίδεται αυθημερόν εφόσον ο φάκελος περιέχει τα απαραίτητα στοιχεία.
3 Για χορήγηση της άδειας εγκατάστασης της πρώτης κατηγορίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων απαιτούνται τα εξής δικαιολογητικά:
α) αίτηση του ενδιαφερόμενου φυσικού ή νομικού προσώπου στην Αρμόδια Αδειοδοτούσα Αρχή (ΑΑΑ) για χορήγηση άδειας εγκατάστασης κτηνοτροφικής εγκατάστασης ή εκμετάλλευσης με αναφορά της δυναμικότητάς της εκφρασμένης σε αριθμό εκτρεφομένων ζώων και της γεωγραφικής θέσης της με συντεταγμένες αναφοράς.
β) υπεύθυνη δήλωση του ενδιαφερόμενου φορέα, για το ότι τα δηλούμενα στοιχεία της εκμετάλλευσης είναι αληθή, η εκμετάλλευση θα λειτουργεί σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις για (α) την προστασία του περιβάλλοντος και της Δημόσιας υγείας, (β) την υγιεινή και καλή διαβίωση των εκτρεφόμενων ζώων, (γ) τις ελάχιστες αποστάσεις μεταξύ κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και χώρων ή δραστηριοτήτων που χρήζουν προστασίας, (δ) την ιδιοκτησία και νόμιμη χρήση του γηπέδου της κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης και (ε) τους όρους της εργατικής νομοθεσίας για την ασφάλεια και υγεία των εργαζομένων και τις σχετικές υγειονομικές διατάξεις. Στην υπεύθυνη δήλωση αναφέρεται επίσης ότι ο ενδιαφερόμενος φορέας έχει γνώση των συνεπειών της ισχύουσας νομοθεσίας σε περίπτωση μη τήρησης των αναφερόμενων στη δήλωση.
4. Για τη χορήγηση της άδειας της δεύτερης και της τρίτης κατηγορίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων απαιτούνται τα εξής:
α) αίτηση του ενδιαφερόμενου φυσικού ή νομικού προσώπου στην Αρμόδια Αδειοδοτούσα Αρχή (ΑΑΑ) για χορήγηση άδειας εγκατάστασης κτηνοτροφικής εγκατάστασης ή εκμετάλλευσης.
i. Όταν δεν απαιτείται έγκριση περιβαλλοντικών όρων σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, τεχνική έκθεση που υποβάλλεται σε τρία αντίγραφα και συντάσσεται από τον ενδιαφερόμενο φορέα ή από μηχανικό ή γεωτεχνικό για λογαριασμό του, με βάση πρότυπα με συγκεκριμένες προδιαγραφές που θα διαμορφωθούν σε ηλεκτρονική μορφή από τα συναρμόδια υπουργεία και άλλους φορείς, όπως ιδίως ΑΕΙ και ΤΕΙ και ερευνητικά κέντρα.
ii. Όταν απαιτείται έγκριση περιβαλλοντικών όρων σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και Αξιολόγηση (ΠΠΕΑ) ή Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων (ΕΠΟ) κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων κατά τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.
γ) υπεύθυνη δήλωση του ενδιαφερόμενου φορέα ή του μηχανικού ή γεωτεχνικού για λογαριασμό του ενδιαφερόμενου, για το ότι τα δηλούμενα στοιχεία της εκμετάλλευσης είναι αληθή, η εκμετάλλευση θα λειτουργεί σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις για (α) την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας, (β) την υγιεινή και καλή διαβίωση των εκτρεφόμενων ζώων, (γ) τις ελάχιστες αποστάσεις μεταξύ κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και χώρων ή δραστηριοτήτων που χρήζουν προστασίας, (δ) την ιδιοκτησία και νόμιμη χρήση του γηπέδου της κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης και (ε) τους όρους της εργατικής νομοθεσίας για την ασφάλεια και υγεία των εργαζομένων και τις σχετικές υγειονομικές διατάξεις. Στην υπεύθυνη δήλωση αναφέρεται επίσης ότι ο ενδιαφερόμενος φορέας έχει γνώση των συνεπειών της ισχύουσας νομοθεσίας σε περίπτωση μη τήρησης των αναφερόμενων στη δήλωση.
5. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής των εγκαταστάσεων και 30 εργάσιμες ημέρες πριν από τη μεταφορά ζωϊκού κεφαλαίου σε αυτές, ο ενδιαφερόμενος υποβάλει αίτηση στην ΑΑΑ για τη χορήγηση άδειας εγκατάστασης της δεύτερης και τρίτης κατηγορίας εγκαταστάσεων.
Η αίτηση συνοδεύεται από:
Ο Έγκριση κατασκευής των κτιριακών εγκαταστάσεων από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία, σύμφωνα με τις ΚΥΑ 281273/27-08-2004 και 5888/03-02-2004, στην περίπτωση κτηνοτροφικής εγκατάστασης ή εκμετάλλευσης της δεύτερης κατηγορίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων του άρθρου 1 του παρόντος.
Ο Οικοδομική άδεια κτιριακών εγκαταστάσεων από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία, στην περίπτωση κτηνοτροφικής εγκατάστασης της τρίτης κατηγορίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.
Στις περιπτώσεις που οι κτιριακές εγκαταστάσεις κτηνοτροφικής εγκατάστασης ή εκμετάλλευσης της δεύτερης και τρίτης κατηγορίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων απαλλάσσονται από την υποχρέωση οικοδομικής άδειας ή είναι αυθαίρετες, αντί των ανωτέρω, η αίτηση συνοδεύεται αντίστοιχα από απαλλαγή από την υποχρέωση οικοδομικής άδειας ή απόφαση εξαίρεσης από κατεδάφιση των κτιριακών εγκαταστάσεων από την εκάστοτε αρμόδια πολεοδομική ή άλλη υπηρεσία.
Όταν απαιτείται Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, η ΑΑΑ τη ζητά από την αρμόδια Υπηρεσία Περιβάλλοντος και την επισυνάπτει στην ανωτέρω αίτηση του ενδιαφερομένου φορέα.
Η επιτόπια διαπίστωση της συνδρομής των νόμιμων προϋποθέσεων λειτουργίας της κτηνοτροφικής εγκατάστασης γίνεται από την αρμόδια επιτροπή σταυλισμού, εντός της αυτής προθεσμίας των 30 ημερών. Η ΑΑΑ εντός της ανωτέρω προθεσμίας ελέγχει το φάκελο της εγκατάστασης για να διαπιστώσει την πλήρωση των προϋποθέσεων.
Στην περίπτωση, κατά την οποία από την αρμόδια επιτροπή σταυλισμού και την ΑΑΑ διαπιστωθεί, η συνδρομή των νόμιμων προϋποθέσεων λειτουργίας της κτηνοτροφικής εγκατάστασης ή εκμετάλλευσης και η συμφωνία με τα δηλούμενα στοιχεία από τον ενδιαφερόμενο φορέα ή τον μηχανικό ή τον γεωτεχνικό κατά το στάδιο της χορήγησης άδειας προέγκρισης εγκατάστασης, η ΑΑΑ εκδίδει την άδεια εγκατάστασης.
Στην περίπτωση, κατά την οποία διαπιστωθεί οποιαδήποτε παράλειψη ή παρέκκλιση από την ισχύουσα νομοθεσία ή από το περιεχόμενο των δικαιολογητικών του φακέλου, καλεί τον ενδιαφερόμενο να αποκαταστήσει ή να συμπληρώσει τις διαπιστωθείσες ελλείψεις.
6. Σε περιοχή ενταγμένη στο κοινοτικό δίκτυο Natura επιτρέπεται η εγκατάσταση κτηνοτροφικής εγκατάστασης ή εκμετάλλευσης μικρής και μεσαίας δυναμικότητας με τους ειδικούς περιβαλλοντικούς και άλλους όρους που ισχύουν κάθε φορά για τις περιοχές αυτές.

Το 2010 η Ελλάδα έκανε εισαγωγή ελαιολάδου από την Γερμανία



http://europa.eu/about-eu/countries/images/germany_map.gifΕλαιόλαδο από την Γερμανία, αξίας 1,5 εκατομμυρίων ευρώ εισήγαγε το 2010 η χώρα μας, σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Αρχή.Ο Γιώργος Γωνιωτάκης εκτίμησε πως το ελαιόλαδο που εισήχθη ενδεχομένως να είναι ελληνικό.



Συμπλήρωσε πως η Ελλάδα δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες της σε ελαιόλαδο καθώς, όπως είπε, έχει εγκαταλειφθεί εν μέρει η παραγωγή λόγω των χαμηλών τιμών.


Αποτέλεσμα, σημείωσε, είναι η χώρα να κάνει εισαγωγές ακόμα και από ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία που εν διαθέτει ούτε ένα ελαιόδεντρο.

Την ίδια ώρα, έκθεση του εμπορικού γραφείου της χώρας στην Κίνα διαπιστώνει ότι υπάρχουν συνεχείς και αυξανόμενες ανάγκες για εξαγωγές ελληνικού ελαιόλαδου.

Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2011

Διαδικασίες εξπρές για τις άδειες των στάβλων

Γρήγορη νομιμοποίηση των πρόχειρων στάβλων, χωρίς έξοδα προβλέπει το νέο νομοσχέδιο για την κτηνοτροφία και τις κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
Μοναδική προϋπόθεση για τη νομιμοποίηση των πρόχειρων στάβλων (χωρίς αρμεκτήριο)  θα είναι η τήρηση των απαιτούμενων αποστάσεων από οικισμούς, πηγές ύδρευσης και αρχαιολογικούς χώρους.
Διαφορετικές θα είναι οι διαδικασίες εφόσον ο στάβλος διαθέτει αρμεκτήριο ή ο κτηνοτρόφος προγραμματίζει να εγκαταστήσει αρμεκτήριο.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται να καλύψει ένα μεγάλο μέρος κτηνοτρόφων που μέχρι σήμερα ταλαιπωρούνταν για να βγάλουν την άδεια ίδρυσης λειτουργίας με χρονοβόρες διαδικασίες.

Το νομοσχέδιο προβλέπει και δωρεάν γή για να κτίσουν σπίτι οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες

http://ireland-guide.com/_fileupload/image/1181894904Ballyknocken%20House.jpg
Όχι μόνο αγροτική γη αλλά και οικόπεδα σε αγρότες που δεν έχουν ακίνητη περιουσία για να αποκτήσουν σπίτι σχεδιάζει να «δώσει» η κυβέρνηση. Αυτό προβλέπεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την πολιτική γης που εγκρίθηκε την Τρίτη 6/9 το βράδυ ομόφωνα από το υπουργικό συμβούλιο, το οποίο συνεδρίασε υπό την προεδρία του  πρωθυπουργού κ. Γιώργου Παπανδρέου.

Σύμφωνα με τα νομοσχέδιο, το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων θα διανείμει μέσω των περιφερειαρχών τις διαθέσιμες και κοινόχρηστες εκτάσεις, τα ακίνητα που περιήλθαν στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με διατάξεις νόμων, τα ακίνητα που έχουν περιέλθει στο Υπουργείο με πράξεις δωρεάς ή κληρονομιάς και τις εκτάσεις οι οποίες απετέλεσαν αντικείμενο κτηνοτροφικής αποκατάστασης. Αυτά τα ακίνητα μπορούν να παραχωρηθούν για τους εξής σκοπούς:
  • «Για γεωργική χρήση, δωρεάν, σε κατ’ επάγγελμα γεωργούς, συνεταιρισμούς και ομάδες παραγωγών που δεν διαθέτουν αγροτικές εκτάσεις.
  • Για κτηνοτροφική χρήση, δωρεάν, σε κατ’ επάγγελμα κτηνοτρόφους που δεν διαθέτουν βοσκήσιμη γη.
  • Για δραστηριότητες του εν γένει πρωτογενή τομέα, κατά χρήση, σε κάθε ενδιαφερόμενο, έναντι τιμήματος.
  • Κατά κυριότητα, για την ανέγερση κύριας κατοικίας, σε κατ’ επάγγελμα απασχολούμενους στον πρωτογενή τομέα, εντός οικισμών, κάτω των 2.000 κατοίκων, που δεν έχουν τουριστική ή οικοπεδική αξία, εφόσον δεν έχουν ακίνητη περιουσία, στο όνομα αυτών ή των μελών της οικογένειάς τους.
  • Για την εκπλήρωση κοινωφελούς σκοπού, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, δωρεάν, κατά χρήση.
  • Για αμμοληψίες καθώς και για τη λήψη αδρανών υλικών, έναντι τιμήματος
  • Για εγκαταστάσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, κατά χρήση, έναντι τιμήματος
  • Για εν γένει αναπτυξιακούς σκοπούς, κατά χρήση, έναντι τιμήματος
  • Για ανταλλαγή εκτάσεων με αντίστοιχες ιδιωτικές για την εκτέλεση έργων κοινής ωφέλειας.
Οι όροι, οι προϋποθέσεις, τα κριτήρια, η διάρκεια, το ύψος του τιμήματος παραχώρησης των εκτάσεων, καθώς και τα απαραίτητα δικαιολογητικά θα καθορίζονται με απόφαση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του κατά περίπτωση, τυχόν, αρμόδιου Υπουργού. Από την πλευρά του ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μπορεί να παραχωρεί:
  • Κατά χρήση, έναντι τιμήματος εκτάσεις για επενδύσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα, άνω των 5.000.000 ευρώ
  • δωρεάν, κατά χρήση, κτηριακές εγκαταστάσεις και εκτάσεις στο δημόσιο και στους ΟΤΑ για κοινωφελείς σκοπούς.
Δείτε εδώ ολόκληρο το ν/σ

Νέες Ζημιές από χαλάζι στο Μεσολόγγι

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgoVAJ0-JAaBQeQoeVwYepBLhuMgBzyjNSDcUoMMRM8DxwTvTxROr4BiBCe0hyaX0Iuyu3Cj2raNn-a-UaC38AB0pZfEVEdZrUp0-oQmZa_MGhrLdq0Nf1yASFRZZuFHUVCswcK8nIoOlUJ/s1600/xalazi_450x.jpg
Τεράστια είναι η καταστροφή που υπέστησαν οι ελαιοπαραγωγοί του Χρυσοβεργίου και της Σταμνάς Μεσολογγίου από έντονη χαλαζόπτωση. Οι παραγωγοί μετρούν τις πληγές τους, αφού από όπου «πέρασε» το χαλάζι η ζημιά είναι σχεδόν ολοκληρωτική. Την περιοχή επισκέφτηκε και ο ανταποκριτής του ΕΛΓΑ για να δει από κοντά την κατάσταση.

Η παραγωγή αφορά κυρίως βρώσιμες ελιές, οι οποίες βρίσκονται πλέον όλες στο έδαφος, ενώ και εκείνες που έμειναν πάνω στα δέντρα έχουν χτυπηθεί από το χαλάζι. Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές ήρθε και αυτό το φυσικό φαινόμενο να δώσει άλλο ένα πλήγμα στο δήμο Μεσολογγίου, προκαλώντας ακόμη περισσότερη ζημιά στην τοπική οικονομία.

Ο δήμαρχος Π. Κατσούλης βρέθηκε κοντά στους πληγέντες, λέγοντας ότι η συνολική καταστροφή τόσο από τις φωτιές όσο και από το χαλάζι αφορά τουλάχιστον 70.000  ελαιόδεντρα. Γι΄ αυτό και κάλεσε την πολιτεία να ανταποκριθεί άμεσα αποζημιώνοντας τους παραγωγούς που κινδυνεύουν να μην έχουν καρπό και την επόμενη χρονιά, αφού το χαλάζι προκάλεσε βλάβη και στα δέντρα.

Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου 2011

Στα 2,5 εκατ. ευρώ το μετοχικό κεφάλαιο της ΑΜΦΙΓΑΛ

 Στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΜΦΙΓΑΛ Α.Ε. θα συμμετάσχει τελικώς η ΤΕΔΚ Αιτωλοακαρνανίας. Η απόφαση για το θέμα ελήφθη στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του οργάνου στο Μεσολόγγι, την Τετάρτη.
Μετά τo OK και από την ΤΕΔΚ, η εταιρεία προχωρά απρόσκοπτα σε αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου από τα 600.000 ευρώ, στα 2.500.000 ευρώ.
Θυμίζουμε ότι το επενδυτικό σχέδιο για τη δημιουργία του νέου εργοστασίου γάλακτος με την ονομασία «ΑΜΦΙΓΑΛ ΑΕ» χρηματοδοτείται κατά ένα σημαντικό ποσοστό μέσω του προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης, καθώς εντάχθηκε στον άξονα που αφορά τη «Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του τομέα της γεωργίας και της δασοκομίας» και στο μέτρο «Αύξηση της αξίας των Γεωργικών Προϊόντων» της περιόδου 2007-2013.
Η επένδυση υλοποιείται σε οικόπεδο 25 στρεμμάτων στο δημοτικό διαμέρισμα Κεχρινιάς στην Αμφιλοχία, εκ των οποίων οι παραγωγικές εγκαταστάσεις της ΑΜΦΙΓΑΛ θα καταλαμβάνουν 5 στρέμματα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η Αμφιλοχία βρίσκεται σε κομβικό σημείο του νομού Αιτωλοακαρνανίας και άνετα μπορεί ν’ αποτελέσει «πέρασμα» για τα γαλακτοκομικά, συνεταιριστικά προϊόντα, προς άλλους νομούς και περιφέρειες, κατά μήκος του δυτικού άξονα της χώρας.
Η μονάδα θα αξιοποιεί μηχανολογικό εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας, σε πλήρη λειτουργία θα επεξεργάζεται 40 - 50 τόνους αιγοπρόβειου και 10 τόνους αγελαδινού γάλακτος το οκτάωρο.
Η γκάμα των παραγόμενων προϊόντων θα καλύπτει όλο το φάσμα των γαλακτοκομικών: από φρέσκο αγελαδινό και, αργότερα, κατσικίσιο γάλα, μέχρι φέτα, σκληρά τυριά και γιαούρτι, η πλειονότητα των οποίων θα διατεθεί σε πρώτη φάση στην τοπική αγορά και εν συνεχεία στόχος είναι να διατεθούν τα παραγόμενα προϊόντα εκτός νομού.
Αλέξανδρος Μπίκας

Πέμπτη 1 Σεπτεμβρίου 2011

Νομιμοποίηση των στάβλων με τριετή περίοδο χάριτος



ImageΜοναδική προϋπόθεση για τη νομιμοποίηση των πρόχειρων στάβλων (μαντριά) θα είναι η τήρηση των απαιτούμενων αποστάσεων από οικισμούς, πηγές ύδρευσης και αρχαιολογικούς χώρους, σύμφωνα με το νομοσχέδιο για την κτηνοτροφία που έχει ετοιμάσει η ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.




Έτσι, ο κτηνοτρόφος δεν θα χρειάζεται να κάνει κάποια μελέτη, ούτε να προσλάβει μηχανικό, αλλά με μία απλή αίτηση στον δήμο όπου ανήκει το μαντρί του, θα βγάλει την άδεια. Εάν δεν τηρεί τις απαιτούμενες αποστάσεις, τότε έχει μία τριετία μεταβατικής περιόδου για μετεγκατάσταση, καθώς και επιπλέον άλλα τρία ή 5 χρόνια για τα οποία μπορεί να ζητήσει άδεια εξαίρεσης κατεδάφισης, εφόσον χρειάζεται κι άλλο χρόνο για να αλλάξει τοποθεσία.

Επίσης, με το νέο νόμο – και από τη στιγμή που θα ψηφιστεί – όποιος σε μεταγενέστερο χρόνο χτίσει οικία σε απόσταση μικρότερη από την προβλεπόμενη από το στάβλο, εφόσον ο κτηνοτρόφος έχει τη σχετική άδεια, δεν μπορεί να ζητήσει την απομάκρυνσή του.

Οι άλλες δύο κατηγορίες σταβλικών εγκαταστάσεων που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο είναι όσες εγκαταστάσεις έχουν αλμεκτήριο και όσες δεν έχουν. Στην πρώτη κατηγορία υπάγονται οι σύγχρονες κτηνοτροφικές μονάδες εντατικής εκτροφής, που συνήθως έχουν ήδη άδειες. Εάν κάποιος δεν έχει ακόμα τη σχετική άδεια ή θέλει να δημιουργήσει μία καινούρια μονάδα, τότε υποβάλει σχετικό φάκελο στο Δήμο με πλήρη δικαιολογητικά (περιβαλλοντική μελέτη, άδεια πολεοδομίας κ.λπ.). Στη δεύτερη κατηγορία, για να εκδοθεί άδεια χρειάζεται μία απλή μελέτη περιβαλλοντικών όρων.

Εκτός από τις δύο παραπάνω βασικές παρεμβάσεις υπάρχει και σειρά άλλων με ιδιαίτερη σημασία όμως για την κτηνοτροφική παραγωγή:

1. Η δημιουργία υπηρεσίας one stop shop – το Γραφείο Γεωργικής Ανάπτυξης (ΓΓΑ) σε κάθε Δήμο – που θα είναι το μοναδικό σημείο επαφής του ενδιαφερόμενου κτηνοτρόφου με δημόσια υπηρεσία.

2. Οι γνωμοδοτικές αρμοδιότητες ανατίθενται σε μια ευέλικτη 3μελή επιτροπή σταυλισμού, που λειτουργεί σε κάθε Περιφερειακή ενότητα, κοντά στον κτηνοτρόφο.

3. Η δημιουργία (ηλεκτρονικού) Μητρώου κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και μονάδων και η ενίσχυση της διαφάνειας στη δράση της Διοίκησης με την υποχρεωτική ανάρτηση όλων των αδειών και εγκρίσεων στο διαδίκτυο.

5. Την απλοποίηση των διαδικασιών και τη μείωση των απαιτούμενων διοικητικών ενεργειών με την εξάλειψη των διοικητικών φραγμών και της γραφειοκρατικής επιβάρυνσης και τελικά του χρόνου που απαιτείται για την ίδρυση και λειτουργία των κτηνοτροφικών μονάδων και εκμεταλλεύσεων με τη θεσμοθέτηση απλών, γρήγορων, φτηνών και διαφανών διαδικασιών.